Ağaç dikerek dünyayı kurtarmak için geç kalmış olabiliriz ancak küresel ısınmanın etkilerinin önüne geçebilmek için hâlâ daha şansımız var. Bu düşünceyle yola çıkan ve uzun bir araştırma-geliştirme sürecinin ardından faaliyete geçen İsviçre’deki yeni karbondioksit santrali de bunun göstergesi.

Dünyanın İlk Havadan Karbondioksit Toplayan Santrali

Climeworks tarafından inşa edilen tesis, doğrudan havadaki karbondioksiti kullanarak çalışıyor. Elde edilen gaz, konsantre bir şekilde farklı alıcılara ulaştırılıyor. Hemen yakındaki bir sebze çiftliği, her yıl havadan temizlenmesi öngörülen 900 ton karbondioksitin bir kısmını gübre olarak kullanırken içecek firmaları gazlı içeceklerini bu gazla hazırlıyor. Filtrelenmiş karbondioksit, hem müşterilerin emisyon seviyesini düşürmesine yardımcı oluyor hem de fosil yakıtlara olan bağımlılığı azaltıyor.

Dünyanın İlk Havadan Karbondioksit Toplayan Santrali

Climeworks, santrali Paris İklim Anlaşması’nın küresel sıcaklık artışının önüne geçmek için öngördüğü hedeflere ulaşma yolunda tarihi bir negatif emisyon teknolojisi adımı olarak niteliyor.

Climework'ün kurucuları Christoph Gebald ve Jan Wurzbacher santral fikri üzerinde çalışmaya 2008 yılında başlamış. O dönemde  Zürih’teki İsviçre Federal Teknoloji Enstitüsünde öğrenci olan ikili, Hinwil kasabasındaki bir tarımsal girişimin seralarını ziyaret ettikten sonra karbondioksit ihtiyacının önemini kavramış. Çiftlik o dönemde tanklarla karbondioksit alımı yapıyormuş ve kamyonların kat ettiği mesafe de hesaba katıldığında ortaya hem yüksek bir maliyet hem de yüksek oranda bir hava kirliliği çıkıyormuş.

Dünyanın İlk Havadan Karbondioksit Toplayan Santrali

Gebald ve Wurzbacher, bir deneme sürecinin ardından, seranın yakınlarına santral kurarak havadan karbondioksit alma ve gaz hattıyla bunu Gebrüder Meier adlı tarım şirketine ulaştırma fikrini satmayı başarmış. Ve nihayetinde 9 yıl sonra endüstriyel boyutlarda bir tesis faaliyete geçmiş.

Çatısında 18 adet Climeworks CO2 toplayıcısının bulunduğu atık tesisi bir kamu şirketi olan KEZO tarafından yönetiliyor. Toplayıcılar, hava şartlarına bağlı olarak her gün ortalama 2.460 kg karbondioksit yakalayabiliyor. Konsantre hale dönüştürülen gaz, boru hatlarıyla sevk ediliyor ortaya çıkan ısı enerjisi ise katı atıkların yakılması için kullanılıyor. Tesis, faaliyet yapısıyla dünyada bir ilk olma özelliği taşıyor.

 

Kaynak: blog.kia.com.tr + climeworks

Bosch, emisyonsuz bir sürüş çözümü olarak yakıt hücrelerinin global çapta büyük bir atılım yapmasına yardımcı olacak bir sonraki adımı atıyor. Şirket, seçkin ticari araç üreticisi Qingling Motors ile Çin’de Bosch Hidrojen Güç Aktarma Sistemleri (Hydrogen Powertrain Systems) (Chongqing) Co. Ltd. isimli bir ortak girişim şirketi kurdu. Yeni şirket, Çin pazarı için Yakıt Hücreli Güç Modülleri olarak adlandırılan yakıt hücresi sistemlerini geliştirecek ve pazarlayacak. Girişim, her iki iş ortağının teknoloji ve pazar uzmanlığının bir havuzda toplanmasını, Çin yakıt hücresi pazarının geliştirilmesini ve Çin’deki otomotiv sanayisinin dönüşümüne katkıda bulunulmasını hedefliyor.

Çin Otomotiv Mühendisleri Derneği (Çin-SAE) tarafından hazırlanan Enerji Tasarrufu ve Yeni Enerjili Araç Teknolojisi Yol Haritası 2.0’a göre, Çin’de 2030 itibarıyla yakıt hücreli sürüş sistemlerine sahip bir milyondan fazla araç trafikte olacak. Ortak girişim, tüm Çinli araç üreticilerine yakıt hücresi sistemi sağlamayı amaçlıyor. Bu sistem için gerekli olan yakıt hücresi paketi, güç elektroniğine sahip hava kompresörü ve sensörlü kontrol ünitesi gibi parçalar ağırlıklı olarak Bosch’un Wuxi’deki fabrikasından sağlanıyor. 2021 yılı içerisinde küçük ölçekli üretim başlayacak olup Bosch’un Yakıt Hücreli Güç Modülü ile donatılan 70 Qingling kamyonundan oluşan test filosu da yollara çıkacak. Yakıt hücresi sisteminin pazara sunulma tarihi ise 2022/2023 olarak planlanıyor.

Yakıt hücresi uzmanlığı ve pazar bilgisi bir arada

Bosch Yönetim Kurulu Üyesi ve Mobilite Çözümleri İş Sektörü Başkanı Dr. Stefan Hartung, “Yakıt hücresinin sanayileştirilmesinde artık hızımızı artırıyoruz. Yenilikçi teknolojiler ve stratejik iş ortaklıkları, karayolu trafiğini olabildiğince iklim dostu hale getirme hedefini hızlandırmada önemli bir rol oynuyor.” dedi. Bosch, Çin’de Qingling ile uzun yıllardır yakıt enjeksiyonu ve egzoz gazı arıtma alanlarında birlikte çalışıyor. Qingling Motors Başkanı Du Weidong, “Bosch ile olan başarılı iş birliğimizi devam ettirmekten memnuniyet duyuyoruz. Kısa bir süre önce gerçekleştirilen iş birliği, mobil yakıt hücresinin sanayileştirilmesi yolunda önemli bir dönüm noktası olmasının yanı sıra Çin otomotiv sanayisinin geliştirilmesine de önemli bir katkıda bulunuyor.” dedi.

Bosch ortak girişime, yakıt hücresi sistemlerindeki uzmanlığını katıyor. Qingling ise hafif kamyonlardan ağır kamyonlara kadar eksiksiz portföye sahip bir üretici olarak, elektrifikasyon ve yakıt hücreleri konusundaki güçlü bilgisinin yanı sıra Çin kamyon pazarındaki uzun yıllara dayanan deneyimiyle girişimi destekliyor. Hartung, “Çin, elektromobilite açısından en büyük pazar” derken, özellikle uzun mesafeler giden büyük, ağır araçlar için yakıt hücresinin, akülü-elektrikli güç aktarım mekanizmasına oranla daha fazla avantaj sağladığını vurguladı.

Bosch, yakıt hücresinin sanayileştirilmesini sürekli olarak ileri taşıyor

Bosch, hidrojen teknolojisine önem veriyor ve sürekli olarak bu alana yatırım yapıyor. Şirket, bir süredir Çin’deki yakıt hücresi faaliyetleriyle ilgili yetkinliklerini geliştirmeye devam ediyor. 2020’de Wuxi’de yakıt hücresi merkezi inşa edildi, şimdi ise ortak girişime de tedarik edilecek parçalar için gerekli üretim kapasitelerine hazırlık yapılıyor. Bosch, böylelikle Çin pazarındaki etkisini güçlendiriyor.

Almanya’da Bamberg, Feuerbach ve Homburg’da bulunan fabrikalarda da Bosch, yakıt hücresinin sanayileştirilmesi için çalışmalarına devam ediyor. Bosch, İsveçli uzman Powercell ile 2022’den itibaren kendi büyük ölçekli üretimine başlayabilmek için pazarın kullanımına hazır yakıt hücresi paketi geliştiriyor.







KAYNAK:https://www.enerjigazetesi.ist/bosch-ve-qingling-motorsdan-yakit-hucrelerinde-is-birligi-icin-cinde-ortaklik/

Copyright © - 2021 - Enerji Sektörü Piyasası Gündemi Haberleri | Enerji Gazetesi

 

Yayımlanan Enerji Makale, Teknik Yazıları ve Gündem Haberlerinin Her Hakkı İlgili Mevzuat Hükümlerince Enerji Gazetesi'ne Aittir.




Neredeyse sessiz çalışan ve sudan başka bir şey üretmeyen çevre dostu bir tren düşünün. Artık bu tren gerçek. Sıfır

emisyonlu, hidrojen ile çalışan tren “iLint” bu sene raylarda.




Trenin Fransız üreticisi Alstom’a göre, iLint geleneksel dizel trenlerden %60 daha az gürültülütamamen emisyonsuz ve performansı bir dizel treninin performansıyla aynı. 
Alstom, Mart 2017’de sadece su üreten ve hiç karbon çıkarmayan dünyanın ilk hidrojen ile çalışan trenin ilk testini başarıyla gerçekleştirdi.
Fransız şirket Alstom, Almanya ile Kasım 2017'de bir anlaşma imzaladı. Şirket, 2021 yılına kadar 14 adet hidrojenle çalışan yolcu treni inşa edecek ve Almanya’da kullanıma sokacak

https://www.youtube.com/watch?v=O3bUE9uHkqM&t=45s

Coradia iLint adı verilen emisyonsuz trenler tek bir hidrojen tankıyla, 1.000 km'lik yol gidebiliyor ve saatte 140 km hıza ulaşabiliyor. Dünyanın ilk hidrojenle çalışan yolcu treni olan Coradia iLint treninin bu yıl Almanya'da piyasaya çıkması bekleniyor.
Hidrojenle çalışan araçlar, yalnızca işletme sırasında su buharı yayıyor. Bu da zararlı emisyon üreten ve küresel ısınmayı arttıran dizele karşı inanılmaz derecede çevre dostu bir seçenek haline geliyor.

Kaynak: alstom.com 


Yorumlarınız Facebook Sayfamızda Yayınlanmaktadır facebook.com/pamsolarenerji