Resim











Türk mühendisler tarafından Adana’da geliştirdiği ve 400 kilometre menzile sahip olan elektrikli otobüsü Avenue Electron modeli, İETT tarafından bir hafta boyunca farklı ağırlık ve yol şartlarında testlere tabi tutulacak.

İETT, 2022 bütçesine koyduğu 100 elektrikli araç alımı için TEMSA’nın Avenue Electron modelini test etmeye başladı.

TEMSA'dan yapılan açıklamaya göre, İETT, 2022 bütçesine koyduğu 100 elektrikli araç alımı için TEMSA’nın Avenue Electron modelini test etti. Şirketin, tamamen Türk mühendisler tarafından Adana’da geliştirdiği ve 400 kilometre menzile sahip olan elektrikli otobüsü Avenue Electron modeli için İstanbul’daki İkitelli İETT garajında bir test etkinliği gerçekleştirildi.

İETT Genel Müdürü Alper Bilgili, Genel Müdür Yardımcısı İrfan Demet ve ilgili daire başkanlarının yer aldığı test sürüşüne ayrıca TEMSA Genel Müdür Yardımcısı Hakan Koralp ve TEMSA Satış Direktörü Baybars Dağ eşlik etti.

Sabancı Holding ve Skoda Transportation’ı da bünyesinde bulunduran PPF Group ortaklığıyla faaliyetlerine devam eden TEMSA, bugün seri üretime hazır hale getirdiği 3 farklı model elektrikli otobüsüyle, dünyada bu alanda söz sahibi sayılı şirketlerden biri haline geldi.

Adana’da üretilip dünyaya satılıyor

Bugün dünyanın 66 ülkesinde, 15 binden fazla TEMSA markalı araç, toplu taşıma hizmetlerinde kullanılıyor. Sadece Fransa’da 5 bin TEMSA markalı araç, Fransa yollarında hizmet veriyor.

Tarihinin ilk elektrikli araç ihracatını geçen yıl, bu alanda dünyanın öncü ülkelerinden biri olan İsveç’e gerçekleştiren TEMSA, yine geçen yıl Romanya’nın Buzau ve Arad kentlerinin açtığı elektrik araç ihalelerini de kazandı.

ABD pazarı için özel olarak geliştirdiği elektrikli otobüsün ise California Eyaleti’ndeki test sürüşleri devam ediyor. Yurt dışına ihraç edilen elektrikli araçlarda kullanılan pil ve batarya paketleri de yine Adana’daki TEMSA tesislerinde geliştirip üretiliyor.

Türkiye’nin 6 şehrinde de test edildi

Türkiye’deki toplu taşımada elektrikli araç seferberliğinin öncüsü olan TEMSA, bu kapsamda, Gaziantep, Mersin, Antalya, Diyarbakır, Denizli, Kütahya şehirlerinde de demo sürüşleri gerçekleştirdi. Bunun yanında TEMSA’nın ASELSAN ile birlikte geliştirdiği Türkiye’nin ilk yerli elektrikli otobüsünün yollara çıkması için Samsun Büyükşehir Belediyesi ile resmi imzalar atıldı.

Elektrikli araçların, toplu taşımada kullanılan dizel araçlara göre yıllık 10 kat daha az yakıt maliyeti bulunuyor. TEMSA, elektrikli ulaşımda son teknolojilerin kullanıldığı araçların hizmete girmesiyle birlikte, İstanbul’a hem çevresel hem de ekonomik olarak önemli bir katkıda bulunmayı hedefliyor.

TEMSA’nın yüzde 100 elektrikli aracı olan Avenue Electron, bir hafta boyunca üzerine konulan ağırlıklarla birlikte İstanbul’da test edilecek. Test ve teknik şartname süreci tamamlandıktan sonra elektrikli araç alımı için ihale süreci başlatılacak.















Kendi elektriğini kendin üret dönemi - Dünya Gazetesi


























Hüseyin GÖKÇE

Elektrikte ikinci kademe tüketime yılbaşından itibaren gelen yüzde 127 oranında zam, elektrik faturası yükselen bireysel kullanıcıları ve işyerlerini, kendi enerjisini üretmeye yöneltti. Bu alanda faaliyet gösteren şirketlere yönelik talepte olağanüstü artış yaşanırken, bu kategorideki şirketlerin kapasite artırımı yatırımlarına yöneldikleri bildiriliyor.

Rüzgar ve güneş enerjisi konusunda bireysel kullanıcılara yönelik hibrit projeler de geliştiren Halbes Enerji’nin Yönetim Kurulu Başkanı Haluk Deda, beklenenden yüksek oranda gelen zammın, yenilenebilir enerjiye olan talebi 4-5 kat artırdığını söyledi. Şu an bireysel tüketicilere yönelik herhangi bir teşvik olmadığını belirten Deda, sistemin kurulmasına yönelik dağıtım şirketi ile yapılan bağlantı izin sürecinin tüketicilerin gözünü korkuttuğunu bildirdi. Yönetmelikte ‘lisanssız’ olarak geçen sistemin evrak aşamasının 3 ay sürdüğünün altını çizen Haluk Deda, önceleri çevreci kaygılarla sosyal sorumluk projesi olarak görülen bu alandaki yatırımların, yerini tasarruf kaygısına bıraktığını anlattı. Talebin eskiye göre 4-5 kat artış gösterdiğini ifade eden Haluk Deda, “Daha önceleri sadece fabrika ve işyerleri düşünürken, şimdi konut sahipleri ve bireysel kullanıcılar da bu alana ilgi göstermeye başladılar” dedi. Bireysel yatırımlara yönelik teşvik olmadığını tekrarlayan Deda, bu durumdaki kişilerin sisteme girişi için dilekçenin yeterli olması gerektiğini savundu.

Ticari kaygısı olmayan, tamamen öz tüketim karşılama amacı taşıyanlar için kolaylaştırma kadar finansal teşvikin de önem arz ettiğini anlatan Haluk Deda, “Bununla beraber devlet, yatırım maliyetinin en azından belli bir bölümünü, kurulu güç anlamında kotalar da koyarak karşılayabilir veya sistemine yenilenebilir enerji kaynaklarından herhangi birini dahil eden tüketiciye şebekeden almaya devam ettiği tüketim tarifesini yarı fiyatına verebilir” diye konuştu.

Deda, bu tarz teşviklerinin verilmesi halinde önümüzdeki 5 yılda elektrik sorunu ve zafiyetinin ortadan kalkacağını, Paris İklim Anlaşması’na uyumun da kolaylaşacağını anlattı.

 

 

Solarkol Enerji Genel Müdürü Kemal Ertuğran: Talebi karşılamak için kapasitemizi iki katına çıkarıyoruz

Türkiye’nin ilk yerli solar inverter üreticisi Solarkol kapasitesini arttırıyor. Solarkol Enerji Genel Müdürü Kemal Ertuğran, sanayicilerin en büyük maliyet kalemi olan enerji fiyatındaki artışın, artık bağımsız kullanıcıları da ciddi oranda etkilemeye başladığını söyledi. Ertuğran, sınırsız kaynak olması ve düşük maliyet sebebiyle güneş enerjisinin ön plana çıktığını belirterek, bu konuda özellikle son 1 aydır ciddi talep geldiğini bildirdi. Türkiye’nin ilk yerli inverter üretimi yapan firması olduklarını belirten Kemal Ertuğran, gelen talepleri karşılayabilmek için kapasitelerini 2 katına çıkaracaklarını aktardı.

Elseroof Genel Müdürü Arslan Köse: Pandeminin başında kolonyaya olduğu gibi bugün güneş enerjisine talep var

Güneş enerjisi sistemleri alanında projeler üreten Elseroof da bu noktada yüksek talep alan firmalardan birisi oldu. Yenilenebilir enerjiye yönelik bireysel taleplerin olağanüstü arttığını dile getiren Elseroof Genel Müdürü Arslan Köse, bu noktada daha iyi sonuç alınabilmesi için gerekli prosedürlerin kolaylaştırılması gerektiğini söyledi. Konutlar için geri dönüşüm sürelerinin 3 yıla kadar gerilediğini kaydeden Köse, bireysel başvuruların prosedürünün 1 mW santral ile aynı olduğunu belirtti. Köse, sürecin kolaylaşması ve KDV’nin yüzde 1’e indirilmesi halinde çok daha fazla kişinin bu avantajdan yararlanabileceğini anlattı. Arslan Köse, Elseroof’a da bu anlamda çok sayıda talep ulaştığını bildirdi.

GÜYAD Başkanı Cem Özkök: Enerjinin üretildiği yerde tüketilmesi maliyeti düşürür

Enerji Yatırımcıları Derneği (GÜYAD) Başkanı Cem Özkök, enerjinin üretildiği yerde tüketilmesinin, maliyeti ciddi anlamda düşüreceğini söyledi. Elektrik zamlarıyla birlikte kendi elektriğini üretmek isteyen şirketlerin, lisanssız tesislere talebinin arttığını belirten Özkök, ancak özellikle KOBİ’lerin bu alandaki yatırımı finansa etmekte zorlanabileceğini vurguladı. Lisansız üretim ve yatırımların kolaylaştırılmasının ülke yararına olacağının altını çizen Cem Özkök, “Öncelikle enerjinin üretildiği yerde tüketilmesi sistem maliyet ve kayıpları açısından büyük avantaj sağlayacaktır. Bunun yanı sıra en hızlı şekilde devreye girebilen projeler lisanssız projelerdir. Bu üretim tipine ilişkin finansman modelleri geliştirilerek sanayici desteklenmeli ve yatırımların finansal açıdan önü açılmalıdır” dedi.Enerji darboğazının aşılmasının en hızlı çözümlerinden birisinin bu olduğunu söyleyen Özkök, “Lisanssız tesisler, milli, yerli ve temiz enerji politikalarımızla da birebir uyumludur. Bu nedenle lisanssız tesislere getirilen bağlantı anlaşması sözleşme gücü sınırı kaldırılarak kanundaki sınır tatbik edilmelidir” ifadelerini kullandı.

Alt Kategoriler

Yorumlarınız Facebook Sayfamızda Yayınlanmaktadır facebook.com/pamsolarenerji