Uluslararası Güneş İttifakı, Pasifik Ada Ülkelerinde (PIC) yenilenebilir enerji projeleri için finansman sağlamanın, daha büyük yatırımlar için uygulanabilir olması için tek bir noktada bir araya getirilmesini gerektirecek olan bağımsız güneş enerjisi sistemleri ve mini şebekelere duyulan ihtiyaç nedeniyle karmaşık olabileceğini söyledi.
Dünya Bankası’na göre, Pasifik Ada Ülkelerinde (PIC) yaşayan nüfusun %80’inden fazlasının elektriğe erişimi vardır ve kırsal alanlarda elektrik erişimi yaklaşık %80’dir. Bu erişimin yaklaşık %80’i, yıllık yaklaşık 6 milyar ABD doları tutarındaki ithal yakıt kullanan dizel jeneratörler tarafından sağlanmaktadır. Bu durum, ada devletlerinin dağınık coğrafi yapısından ve çok uzaklardaki adalara şebeke bağlantısı sağlamanın engelleyici derecede yüksek maliyetinden kaynaklanmaktadır. Sonuç olarak, bu ülkelerde yaşayanlar, ABD’deki ortalama tüketici faturasının üç katına kadar çıkabilen yüksek elektrik maliyetleriyle karşı karşıya kalıyor.
Yenilenebilir enerjiden üretilen elektriğin kapasitesinin artırılması yoluyla enerji sektöründe özgüven oluşturmak, bu ülkeler için bu sorundan çıkış yoludur. Onları sadece temiz enerjiye dönüştürmekle kalmayacak, aynı zamanda ekonomik dayanıklılığı da büyük ölçüde güçlendirecek. Bu ülkelerin pek çoğu halihazırda önemli ölçüde kullandıkları hidroelektrik potansiyeline sahiptir. Ancak oldukça yüksek potansiyele ve düşük kullanıma sahip alan, güneş enerjisidir. PIC’lerde güneş enerjisi üretim kapasitesinin geliştirilmesi, teknik kapasite ve vasıflı işgücü eksikliği, zorlu coğrafi koşullar, zayıf düzenleyici ve politika çerçeveleri ve az gelişmiş sermaye piyasaları gibi bir dizi sorunla karşı karşıyadır ve bunların tümü güneş enerjisi kaynaklarına erişim eksikliğine katkıda bulunur.
Küresel olarak güneş enerjisi sektörü, artan güneş enerjisi alımıyla birlikte önemli ölçüde gelişmiş yatırım seferberliği görmeye başlarken ve artık finansman için bir dizi yenilikçi model varken, bunların çoğu mevcut haliyle PIC’ler için geçerli değil. PIC ekonomileri söz konusu olduğunda, enerji yatırımlarının büyük kısmının yönlendirildiği ülkelere kıyasla nispeten daha düşük enerji talebine ve büyüme tahminlerine sahiptir. Sonuç olarak, sınırlı sayıda özel sektör aktörü ve özel sektör finansmanı vardır. Ayrıca, dağınık nüfus ve dizel jeneratör tabanlı bağlantı ile, bağımsız, daha küçük ölçekli projelere daha fazla ihtiyaç duyulmaktadır. Bunlar, daha olgun ve gelişmiş pazarlara göre gerekli beceriler, kapasiteler, iş modelleri ve düzenlemeler açısından çeşitli zorluklarla karşı karşıyadır. Bu hususlar ve teknoloji finansmanının büyük ölçüde olgunluk düzeylerine ve yerel sektörel ve ülke bağlamına bağlı olduğu göz önüne alındığında, PIC’lerde güneş enerjisi finansmanının önünde birkaç engel vardır. Bununla birlikte, PIC’lerin iklim değişikliğine karşı en savunmasız ülkeler arasında olduğu gerçeği göz önüne alındığında, hibeler ve diğer destekleyici finansman mekanizmaları için daha fazla ilgi ve tercih görüyorlar. Bu, bu ülkelerin ekonomik gidişatını değiştirebilecek bu tür yatırımlar için uygun, uzun vadeli etki projeleri tasarlama fırsatı sağlar.
Özellikle, en gelişmiş ve gelişmekte olan pazarlardaki güneş enerjisi projesi yatırımları, üçüncü kategoride yer alan yatırım finansmanıdır ve neredeyse tamamı ticari yönlere dayalı olarak özel sektör tarafından yönlendirilirken, Afrika gibi diğer pazarlarda risk azaltma finansmanı gereklidir. Pazar gelişimi için ekstra bir konfor katmanı sağlar ve özel sektör yatırımcılarını çeker.
PIC’ler söz konusu olduğunda, bağımsız güneş enerjisi sistemlerine ve daha büyük yatırımlar için uygun olan mini şebekelere duyulan ihtiyaç nedeniyle daha da karmaşık olabilir; bunların uygulanabilir hale gelmesi için sektörel veya programatik düzeyde bir araya getirilmesi gerekir. Mevcut yönetmeliklerin de revize edilmesi gerekecektir. Dolayısıyla, bu durumda gerekli olan yatırım, diğer piyasalarda yatırım finansmanı olarak sınıflandırılan daha fazla sayıda başvuru için ilk aşamalarda ‘el tutma’ ile birlikte ‘hazırlık finansmanı’ gibi olabilir. Ayrıca, özel sektör yatırımlarını harekete geçirmek için ödeme garantileri ve altyapı sigortası yoluyla ek güvence veya kur dalgalanmalarına karşı garanti gerekebilir.
Bu hazırlık finansman desteğinin büyük bir kısmının, genellikle gelişmekte olan pazarlarda bu tür projeleri mümkün kılmak için kritik eksik unsurlar olan yerel teknik beceriler ve kurumsal yetenekler oluşturmak olacağını belirtmek önemlidir. Birkaç küçük projeyi bir araya getirebilecek yatırımlar için uygulanabilir iş modelleri veya kullanım başına ödeme gibi hizmet tabanlı işletim modelleri tasarlamak için destek gereklidir. Mevcut arazi eksikliği ve bu ülkelerin sıklıkla karşılaştığı aşırı hava olayları göz önüne alındığında, uygun ve yenilikçi çözümler oluşturmak için mevcut ürün sistemlerini yeniden tasarlamak için de finansman gerekecektir. Bu nedenle, yüzer güneş enerjisi ve tarımsal fotovoltaik gibi çözümlerin keşfedilmesi gerekebilir.
SolarPower Europe ve kıtadaki 19 güneş enerjisi ve yenilenebilir enerji derneği, Avrupa’da daha etkili bir elektrik şebekesi ve kıtanın artan enerji taleplerini karşılamak için esnek enerji üretimine daha fazla yatırım yapılması çağrısında bulunan AB’ye açık bir mektup yayınladı ve Avrupa hükümetlerini Avrupa’da güneş enerjisi üretiminin etkinliğini artırmak ve endüstrinin karşılaştığı iki temel zorluğun üstesinden gelmek için dört girişime yatırım yapmaya çağırdı. Bunlardan biri, güneş enerjisi kıtanın güç karışımının daha fazlasını kullandığı için Avrupa’da daha yaygın hale gelen, güç arzını ve talebini dengelemek için elektrik üretiminin kasıtlı olarak azaltılması olan, büyüyen kısıntı sorunudur.
Geçtiğimiz Nisan ayında İspanya, elektrik talebinin beklenmedik bir şekilde düşmesi ve elektriğin toptan satış fiyatının 168,50 €/MWh’den 3,70 €/MWh’ye düşmesine neden olunca güneş enerjisi üretimini ilk kez azalttı. SolarPower Europe, bu yıl aynı durumun Çekya ve Polonya’da meydana geldiğini ve güneş enerjisinin esnek olarak algılanması nedeniyle rüzgar gibi diğer elektrik üretim biçimlerinden önce güneş enerjisi üretiminin durdurulduğunu kaydetti.
Mektubun yazarları, Avrupa’nın bu yıl sadece Rus gazı ithalatı eksikliğinden kaynaklanan açığı kapatmak için en az 60 GW’lık yeni güneş enerjisi kapasitesini işletmeye alması gerekeceğini tahmin eden Uluslararası Enerji Ajansı’nın rakamlarına atıfta bulunuyor. Avrupa hükümetleri enerji karışımlarını dekarbonize etmeye çalışırken, güneş enerjisine olan talep daha geniş. Açık mektup, bu zorlukların etkilerini en aza indirmek için Avrupa güneş enerjisi sektöründe dört iyileştirme alanı çağrısında bulunuyor. Birincisi, elektrik altyapısının güneş enerjisi üretimindeki artışa uyum sağlayabilmesi ve güneş enerjisinin doğasında var olan bazı dalgalanmalara yanıt verebilmesi için Avrupa enerji şebekesinin “hazırlığını” iyileştirmektir. Mektup ayrıca şirketlerden şebekeyi bugünün taleplerinden ziyade geleceğin taleplerine göre değiştirmek için “öngörü yatırımları” yapmalarını istiyor.
İkinci iyileştirme, projelerin ruhsatlandırılmasını, inşa edilmesini ve dijitalleştirilmesini hızlandırarak, tek bir ülkedeki projeler için yedi yıl ve sınır ötesi planlar için on yıl olan tesislerin devreye alınması için geçen süreyi azaltmaktır. Mektup ayrıca, karar vericileri, 2025’in enerji ihtiyaçlarını tahmin ederek ve enerji depolama projeleri veya rüzgar üretim tesisleriyle birlikte çalışan hibrit güneş projelerine yatırım yaparak “esnek kaynakları büyük ölçüde teşvik etmeye” çağırıyor.
Son olarak mektup, şebekenin ekonomik çerçevesini potansiyel yatırımcılar için çekici hale getirmenin önemini vurguluyor. Güneş enerjisi doğası gereği fosil yakıtlardan daha değişken olsa da, mektubun yazarları bunun güneş enerjisinin güvenilmez veya öngörülemez olarak değerlendirilmesi için bir neden olmadığını belirtiyor ve hükümetleri güneş enerjisi yatırımlarına bir miktar istikrar empoze etmek için farklılık sözleşmeleri gibi düzenlemeleri kullanmaya teşvik ediyor.
Ancak, bu önerilerin uygulanmasının pratikliğine ilişkin sorular devam etmektedir. Bu fikirleri uygulama sorumluluğu, ulusal hükümetler ve elektrik sistemi operatörlerinden özel yatırımcılara kadar bir dizi paydaşa düşecek ve tüm bu grupların işbirliğini sağlamak, Avrupa güneş enerjisi sektörü için uzun vadeli önemli bir zorluk olacaktır. Haber, Avrupa’nın güneş enerjisinin potansiyeli hakkında iyimserlik artmaya devam ederken, kıtanın tarımın yanı sıra 51 TW’lık GES konuşlandırabileceğini bulan Avrupa’nın tarımsal GES potansiyeli üzerine bir çalışmanın yayınlanmasını takip ediyor.
Güneş enerjisi santrali kurulacak 112 dönümlük bir tarım arazisi için teklifler açıklandı. Pathfinder Clean Energy’nin planı, Paulton köyü ile Midsomer Norton, Somerset arasındaki 13 farklı alana tarım GES kurulmasını ve 26 MW kapasiteye sahip olması bekleniyor. Plan şu anda ön uygulama aşamasındadır.
Pathfinder proje hakkında şunları söyledi: “Güneş panelleri, ağdaki evlerde ve işyerlerinde kullanılmak üzere yerel dağıtım ağına beslenecek olan gündüz saatlerinde elektrik üretecek.” Paneller çimden 3m yüksekte olacak ve şirket, operasyon sırasında koyunların altlarında otlamasına izin verilmesini planladıklarını da sözlerine ekledi.
Tarım GES’in şu anda 40 yıla kadar çalışması planlanıyor ve site, geliştirmenin işletme ömrünün sonunda tarımsal kullanıma geri döndürülecek. Firma, “Çitler, tarla kenarları ve ağaçlar büyük ölçüde etkilenmeyecek ve bu nedenle yarasalar ve birçok kuş türü için habitatlar rahatsız edilmeyecek” dedi.
Çitlerin güneş enerjisi santralini “çoğunlukla koruyacağını”, sahada talebin düşük olduğu dönemlerde üretilen gücün depolanabileceğini ve en yoğun zamanlarda Ulusal Şebekeye beslenebileceğini söylediler.